Представена публикация

13 състезателни коли на пътя

За да включат колите си в дадени шампиони на производителите им се налага да създадат и определен брой шосейни версии, с други думи да ги хомологират. Идеята е, че по този начин те могат обосновано да твърдят, че състезателната им кола е базирана на предназначена за масите машина. Дотук добре, но основната цел на отборите не е да следват сляпо правилата, а да печелят места по подиумите. Затова и през годините много шантави машини са получавали регистрационни табели, за да могат техните състезателни еквиваленти да жънат успехи.

Renault R5 Turbo (1980)

R5 Turbo възниква като отговор на Lancia и нейния Stratos. Вместо да направят колата от нулата обаче, французите използват като отправна точка хечбека Renault 5. За тяхно нещастие задното задвижване предопределя неравностойна битка с Quattro системата на
Audi. Това, което остава, е един от най-екстремните хечбеци на пътя.




Mitsubishi Pajero Evolution (1997)

Думата Evolution най-вероятно ви навява асоциации най-вече с Lancer, но всъщност емблемата се добира и до Pajero в търсене
на състезателно бъдеще. За да се впишат в изискванията на клас Т2 на "Дакар"
Mitsubishi Правят 2500 Pajero Evolution всъдеходи. Подсиленото окачване и
V6 агрегат с 276 к.с. помагат на японците да спечелят по това време африканското рали през 1998 г.


BMW M3 GTR

Макар и редовия 6-цилиндровият редови двигател да е синонимен с произвежданото от 2000 г. BMW E46 M3, когато баварците насочват колата към пистата решават да се възползват от пропуск в правилата и го заменят с V8 мотор. Съперниците им меко казано не са впечатлени от действията и протестират. Това принуждава немците да направят и няколко шосейни M3-ки с 8 цилиндъра, които дори не са продадени.


Buick LeSabre Grand National (1986)

Buick Правят Само 100 броя LeSabre Grand National с конкретната цел да въведат по-аеродинамично купе за състезаващата се в НАСКАР тяхна кола. За целта са смалени прозорците в задната четвъртина на колата. За жалост обаче стъпилата на пътя вариация не получава шестцилиндровия двигател с принудително пълнене, който използва моделът Regal Grand National.


Nissan R390 GT1 (1998)

Още един суперавтомобил, който надали някога ще видите на живо. Притиснати от същите изисквания за хомологация като Toyota с тяхната GT-One, Nissan създават R390 GT1. Под панелите на странно изглеждащата машина работи средно разположен 8-цилиндров двигател с 550 коня. Nissan правят само два броя, като задържат едната кола за себе си. За втората се говори че в гаража на колекционер.

Ford RS200 (1984)

 За да може да участват в Група "Б" през 80-те на Ford им се налага да направят 200 шосейни коли, обвързани с рали машината. Така се ражда RS200. Средно разположен турбо двигател, дело на Cosworth, с четири цилиндъра, монтирана отпред скоростна кутия и задвижване на четирите колела превръщат RS200 в наистина специален автомобил. Ford обмислят и възможността да надвишат предвиденото производство, но в крайна сметка спират на 200.

Toyota GT-One (1998)

Почти немислимо е, че регистрационната табела на тази кола е съвсем реална. Това
е и единственото нещо, което дори малко приближава идваща от клас GT1 Toyota
до колите, които сме свикнали да караме
 и виждаме по пътищата. Появата ѝ става възможна заради сравнително свободната интерпретация на правилата на ФИА,
но едва ли някой извън пистата би се оплакал от това.


Lancia Stratos (1973)

Stratos е може би първата кола, създадена специално за хомологация за рали. Правилата на Световния рали шампионат изискват да бъдат направени 500 шосейни бройки и така през 1974 г. Lancia взимат V6 двигател от Ferrari Dino и го обвиват в минималистично купе, запълнено с части от далеч по-обикновени Fiat-и. По-късно правилникът се променя и от 500 броят на необходимите коли пада на 400, затова производството спира след 492-рия Stratos. И докато по трасетата колата жъне изключително сериозни успехи, записвайки 18 победи в Шапионата, в реалния свят компактната Lancia не е приета толкова добре. Някои коли не напускат шоуримите до 80-те години.


Plymouth Roadrunner (1970) / Dodge Charger Daytona (1969)

Макар и американците да обожават NASCAR толкова, че това да спортът с най-висока посещаемост, самите коли са много далеч от машините, които се движат по щатските пътища. Различно стоят нещата в края на 60-те години, когато се появяват Dodge Charger Daytona Абонамент Plymouth Road Runner, съответно през 1969 и 1970 г. До 1971 г. те се оказват толкова добри, че биват забранени. Преди това обаче известен брой коли стигат и до обществените пътища, където парадират с комично огромните си задни крила.

Chevrolet Camaro ZL1 (1969)

Това Camaro се появява при дилърите на Chevy поради вратичка в процеса за поръчки през 1969 г. Макар и да разполага със 7-литровия V8 като събратята си от същия модел, в случая на ZL-1 блокът е алуминиев. Случайно? Не, просто колата е предвидена за участие на канадско-американската надпревара Can-Am.

Subaru Impreza 22B STI (1999)

Защо 22В? Subaru взимат обикновената Impreza STI и увеличават обема на двигателя от 2 на 2,2 л., Оттам идва 22-ката. Така мощността се качва на 280 к.с. "В" е просто заводско означение за турбо. Направени са само 424 такива коли, като според някои източници всички са разпродадени за половин час, според други - за по-малко от два дни. Раздутите им калници и задно крило остават на служба при последвалите STI.


Полетите 962 Le Mans (1993)

Историята на полетите 962 Le Mans е следната - Йохан Дауер, шеф на състезателния тим полетите, купува от Porsche няколко 962-ки, които по това време доминират в Група "С", прави малко промени по аеродинамиката и най-накрая слага регистрационен номер.
Псевдо-шосейната кола позволява на Porsche да включат 962 в GT категорията на Льо Ман.


Ford GT (2017 г.)

Повече от ясно е, че Ford имат сериозни състезателни амбиции с новия GT. Колата ще участва на 24-те часа на Льо Ман през лятото. Шосейната ѝ версия също няма да никак спокойна, тъй като получава двигател от прототип за Дайтона с около 600 коня.

Коментари

Lilencety

Нито една телевизия, филм или сериал не се излъчва или хоства от този сайт. Използват се само безплатни линкове към тях, предоставени от потребителите, тези линкове се разпространяват свободно в интернет пространството.
Ако вие сте притежател на авторското право на някой фаил, който има линк в сайта и желаете той да бъде премахнат от сайта, може се свържете с нас чрез формата за контакти, където да посочите какъв е проблема.

Благодарности : Lilencety